ISO 9001-2008


GMINA 
FAIR PLAY 2003 

CERTYFIKAT 2003
Nowoczesne Zarządzanie
w Administracji Publicznej
 
   GMINA SKARSZEWY, Plac Gen. J. Hallera 18,  83-250 SKARSZEWY,

woj. pomorskie, pow. starogardzki
tel. 58 588 22 01, 58 588 22 02, 58 588 24 03, fax. 58 588 26 51
www.skarszewy.pl. e-mail: Ten adres e-mail jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
NIP: 592-20-56-164, Regon: 191675741

SKARSZEWY
  Rachunki bankowe URZĘDU MIEJSKIEGO                      Pliki COOKIE   
JSN ImageShow - Joomla 1.5 extension (component, module) by JoomlaShine.com
Start
Zamach na finanse gminne, cd.

 Na portalu www.skarszewy.pl rozpoczęliśmy cykl informacyjny dotyczący tego, że Ministerstwo Finansów w grudniu ubiegłego roku wydało rozporządzenie wprowadzające nowe regulacje dotyczące deficytu budżetowego samorządów.

Regulacja obejmuje zwłaszcza wprowadzenie tzw. budżetu zadaniowego, który, choć według niektórych ma wiele zalet, to jednak ogranicza znacznie możliwości samorządów w dysponowaniu środkami budżetowymi.
Czym właściwe jest „budżet zadaniowy”?

„Budżet zadaniowy stosowany w jednostkach samorządu terytorialnego, to rozbudowany materiał planistyczny zawierający oprócz tradycyjnego podziału środków budżetowych zgodnie z        klasyfikacją budżetową wyszczególnienie zadań rzeczowych jakie będą realizowane w danym roku budżetowym”. (wikipedia.org). Zasadniczym – nomen omen  - „zadaniem” tego budżetu jest pokazanie wszystkich zadań realizowanych przez gminę oraz wskazanie, co za poszczególne środki ma zostać zrealizowane. Jeśli przy konstrukcji budżetu określono zadanie i przypisano mu środki, niemożliwym praktycznie jest modyfikacja tego zapisu. Włodarze w niektórych sytuacjach (np. zdarzeniach losowych, nieprzewidzianych wydatkach) mogą mieć poważny problem. Dodatkowo, jak już pisaliśmy, na skutek działań ministerstwa w sztuczny sposób ograniczających limity zadłużeń może dojść do znacznego obniżenia, jeśli nie paraliżu w sferze inwestycji oraz – co bardzo prawdopodobne do podwyżek osiągających górne pułapy. Nie twierdzimy tu, że grozi to gminie Skarszewy, bo jak już pisaliśmy, póki co płynność finansowa jest u nas zachowana, a planowane inwestycje będą się toczyć. Niemniej regulacja dotyczy nas tak samo, jak innych i w trakcie roku budżetowego trudniej będzie o tzw. przesunięcia. Posłużmy się hipotetycznym przykładem. Załóżmy, że w jednym z sołectw pojawiła się potrzeba realizacji jakiegoś zadania. Zadanie to nie zostało jednak wpisane do budżetu w czasie jego konstruowania. I może pojawić się problem w postaci konieczności oczekiwania na nowy rok budżetowy. To właśnie jeden z „pocisków” zamachu na finanse gminy.

W ogólnopolskim dzienniku „Metro”Mariusz Jałoszewski i Tomasz Kurowski w artykule „Miejska ucieczka przed Rostowskim” piszą wprost: „Nie będzie nowych dróg, stadionów, dużych remontów. Miasta podniosą podatki, ceny biletów, wszelkie opłaty, sprzedadzą, co się da(...)”. Jak piszą Autorzy Wrocław planuje rezygnację z budowy mostu Wschodniego, Warszawa zawiesi remont Placu Trzech Krzyży i budowę mostu Krasińskiego, Lublin nie będzie miał nowego dojazdu do obwodnicy, a Szczecin nowych żłobków i obwodnicy śródmiejskiej. Aglomeracje planują także podwyżki. Pojawiają się też pomysły na obejście „ustawy Rostowskiego”. Niektórzy chcą „zwalczać” pomysł ministra jego własną bronią – przerzucając inwestycje do swoich spółek, dzięki czemu kredyt obciąży konto firmy, nie miasta i w ten sposób deficyt zostanie niejako „ukryty”.
O różnych pomysłach samorządowców na sposoby „ogrania ministra” już wkrótce.
Opr. MK

Foto: źródło http://wspomnieniaemerytki.blox.pl/2009/02/CUDA-TUSKA-OBRAZKI.html
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Skarszewy na Facebook'u

Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne

Strategia Rozwoju Woj. Pomorskiego

Wirtualne Skarszewy

Parafia św. Maksymiliana

Parafia św. Michała

Chata Kociewia

Kociewiacy.pl

Powiat Starogardzki

Wrota Pomorza

Codziennik prawny